maandag 2 juni 2008

ICT gebruik in de lagere school

Doorheen mijn stages ben ik zeer weinig in contact gekomen met ict gebruik. Op nog maar weinig scholen wordt het vak 'ict' opgenomen in de weekrooster.
Op mijn stageschool was dit niet het geval. Er is geen computerklas op school, de computers die de leerlingen kunnen gebruiken staan op de gang.

Gedurende heel mijn opleiding heb ik weinig gebruik gemaakt van ICT tijdens mijn lessen. Dit had verschillende oorzaken. Een eerste oorzaak was dat de lesopdrachten niet direct een aangelegenheid om ICT te integreren. Meestal waren het de werkbladen die ingevuld moesten worden. Of was er geen moment ingepland waarop de mogelijk kon ingevuld worden met ICT. Slechts 1 keer in mijn stage van het 5de leerjaar heb ik een ICT les gegeven. Binnen het Wero thema water heb ik de kinderen een opzoektaak gegeven om surfen naar desbetreffende sites rond water. Een tweede en de belangrijkste oorzaak is dat er op scholen zelf nog heel weinig aandacht aan besteed wordt. Er zijn wel computers aanwezig, maar soms werken ze niet. Of er wordt maar heel af en toe een ICT- moment vrijgemaakt om computerles te geven. Vaak wordt de computer aangezet in de vrije momenten wanneer de leerlingen kunnen kiezen. Nochtans is ICT een zeer motiverende werkvorm. Leerlingen doen dit graag en kennen goed de computers door het computergebruik thuis van spelletjes, internet.
Ik denk dat ICT-onderwijs nog sterk moet groeien. Vooral wij als leerkrachten moeten er nog in groeien. Wat ik wel gedaan heb tijdens mijn stages is kinderen iets laten opzoeken voor extra beeldmateriaal te laten zien, begrippen te verklaren,… Kinderen vinden het leuk om iets op te zoeken op internet.

Ik heb wel een blog opgestart en ontworpen om daar foto’s en mededelingen, verslagen op te plaatsen van de voorbereidingen van ons innoverend project. We hebben 2 leerlingen van het 6de leerjaar hiervoor verantwoordelijk gesteld. Zij hadden de opdracht om elke week een berichtje te plaatsen zodat iedereen onze vorderingen kon volgen.

Geen opmerkingen: